Προσέλκυση Κρουαζιερόπλοιων στην Πόλη της Πάτρας

Lorem ipsum dolor amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore dolore.

Προοπτική Υλοποίησης από τον Συνδυασμό “Επιμελητήριο για Όλους”

Εισαγωγή

Ο συνδυασμός “Επιμελητήριο για Όλους,” με επικεφαλής τον Αντώνη Κουνάβη, προτείνει ένα στρατηγικό πλάνο για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων στην Πάτρα, που στοχεύει στην ανάδειξη της πόλης μας ως σταθμού υψηλής αξίας για το δίκτυο της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο.

Η Πάτρα, χάρη στη γεωγραφική της θέση, τη συνδεσιμότητα με την υπόλοιπη Ελλάδα και τα μοναδικά της χαρακτηριστικά εμπειρίας, αποτελεί έναν ελκυστικό προορισμό, ιδανικό για εταιρείες που θέλουν να επεκτείνουν το εύρος των δρομολογίων τους.

Οι πρόσφατες και προγραμματισμένες αναβαθμίσεις στις τοπικές υποδομές ενισχύουν αυτήν τη δυναμική.

Η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού μειώνει τη χρονική απόσταση προς την Αρχαία Ολυμπία σε περίπου μία ώρα, καθιστώντας την εύκολα προσβάσιμη για τους επισκέπτες που επιθυμούν να εξερευνήσουν τον παγκόσμιο προορισμό της UNESCO. Παράλληλα, το αναπτυσσόμενο ιστορικό κέντρο και αξιοθέατα, όπως το Μυκηναϊκό Νεκροταφείο Βούντενης και το Κάστρο της Πάτρας, καθώς και οι τοπικές γαστρονομικές εμπειρίες, προσθέτουν αξία στην Πάτρα ως προορισμό.

Στρατηγικές  του Σχεδίου

Το σχέδιο υλοποίησης αυτού του στόχου βασίζεται στις ακόλουθες στρατηγικές:

  1. Δημιουργία και Χρηματοδότηση του “Φακέλου Κρουαζιέρας”:
    Ανάπτυξη ολοκληρωμένου φακέλου με τεχνικές λεπτομέρειες του λιμανιού και πληροφορίες για τις τοπικές τουριστικές δυνατότητες. Ο φάκελος αυτός θα λειτουργήσει ως βασικό εργαλείο για την προσέγγιση των εταιρειών.
  2. Οργάνωση και Συντονισμός Συνεργασιών:
    Το Επιμελητήριο θα λειτουργήσει ως ο βασικός διαμεσολαβητής ανάμεσα στον Οργανισμό Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ), και τους άλλους τοπικούς φορείς, διασφαλίζοντας μια αποτελεσματική συνεργασία με τους εκπροσώπους των εταιρειών κρουαζιέρας.
  3. Προβολή σε Διεθνείς Εκθέσεις:
    Συμμετοχή στις εκθέσεις SeaTrade στο Μαϊάμι και την Ευρώπη, τις σημαντικότερες κλαδικές εκθέσεις και συνέδρια στον τομέα της κρουαζιέρας, για τη γνωριμία με εταιρείες και πραγματοποίηση ραντεβού και παρουσίαση της Πάτρας ως νέου κρουαζιερικού προορισμού.
    Οικονομική Εκτίμηση και Ανάλυση Μία πρωταρχική επίτευξη 50 στάσεων κρουαζιερόπλοιων ετησίως τα επόμενα χρόνια μπορεί να αποφέρει περίπου 2,5 έως 5 εκατομμύρια ευρώ στην τοπική οικονομία. Αυτή η εκτίμηση βασίζεται στα παρακάτω δεδομένα:
  4. A. Μέση Δαπάνη Ανά Επισκέπτη:
    Σύμφωνα με διάφορες μελέτες για τον τουρισμό κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, η μέση δαπάνη επιβάτη κυμαίνεται από 50 έως 100 ευρώ ανά άτομο. Αυτές οι δαπάνες περιλαμβάνουν: ◦ Φαγητό και Ποτό: Επισκέψεις σε τοπικά καφέ και εστιατόρια. ◦ Αγορές: Αναμνηστικά, ρούχα, και τοπικά προϊόντα. ◦ Τοπικές Μετακινήσεις: Υπηρεσίες λεωφορείων ή ταξί για μεταφορά εντός της πόλης. ◦ Αξιοθέατα και Εκδρομές: Εισιτήρια για ιστορικούς χώρους, μουσεία ή ξεναγήσεις. (Cruise Market Watch)
  5. B. Εκτίμηση Αριθμού Επιβατών Ανά Κρουαζιερόπλοιο:
    Τα κρουαζιερόπλοια που διασχίζουν τη Μεσόγειο συνήθως μεταφέρουν μεταξύ 700 και 2.500 επιβατών.
    Αυτοί οι αριθμοί περιλαμβάνουν τόσο μικρότερα πολυτελή πλοία όσο και μεγαλύτερα πλοία της mainstream αγοράς (Travel with the Greens).

Γ. Υπολογισμός Εσόδων Ανά Στάση:

Υπολογίζοντας έναν μέσο όρο 700 έως 2.500 επιβατών ανά πλοίο και 50 έως 100 ευρώ δαπάνη ανά επιβάτη: μια λογική εκτίμηση εσόδων ανά στάση είναι μεταξύ 35.000 και 250.000 ευρώ.

Δ. Συνολικά Ετήσια Έσοδα:

 Σε 50 στάσεις ετησίως, τα συνολικά εκτιμώμενα έσοδα για την τοπική οικονομία κυμαίνονται μεταξύ: ◦ 1,75 εκατομμύρια ευρώ (με χαμηλότερο αριθμό επιβατών και δαπανών) και 12,5 εκατομμύρια ευρώ (με μέγιστη πληρότητα και δαπάνες). ◦ Μια συντηρητική και ισορροπημένη εκτίμηση επικεντρώνεται σε περίπου 2,5 έως 5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ανάλογα με τον αριθμό των επιβατών και τις δαπάνες τους.

Ε. Σημείωση:
 Κατανομή  Δαπανών  Έρευνες δείχνουν ότι περίπου 35-50% των επιβατών κρουαζιέρας επιλέγουν να συμμετάσχουν σε οργανωμένες εκδρομές προς κοντινά αξιοθέατα, ενώ το υπόλοιπο 50+% εξερευνά την πόλη-λιμάνι ανεξάρτητα, στηρίζοντας έτσι τοπικές επιχειρήσεις με δαπάνες σε εστιατόρια, καταστήματα και πολιτιστικούς χώρους.

Αυτή η κατανομή είναι καθοριστική για τις τοπικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δημιουργώντας ένα διαφοροποιημένο εισόδημα που ενισχύει την τοπική οικονομία και προάγει την ανάπτυξη τουριστικών υπηρεσιών (emerald.com).

Φάσεις Υλοποίησης του Στρατηγικού Πλάνου “AIM 50” Το στρατηγικό πλάνο αναπτύσσεται σε τέσσερις φάσεις:

Προετοιμασία και Ανάλυση, Δημιουργία και Προώθηση, Δοκιμαστικές Στάσεις, και Καθιέρωση Τακτικών Στάσεων.

Φάση 1:

Προετοιμασία και Ανάλυση (2025) Η πρώτη φάση περιλαμβάνει ενέργειες για την προετοιμασία της πόλης και την κατανόηση των αναγκών της αγοράς:

  1. SWOT Ανάλυση και Αξιολόγηση Δυνατοτήτων:

Διεξαγωγή προκαταρκτικής SWOT ανάλυσης για τον εντοπισμό δυνατών σημείων, αδυναμιών, ευκαιριών και πιθανών απειλών για την Πάτρα ως προορισμό κρουαζιέρας.

Μία προκαταρκτική ανάλυση δείχνει ότι η πόλη μας έχει καλές πιθανότητες να πετύχει αυτό το στόχο.

  1. Ανάλυση Τάσεων Αγοράς:

Διερεύνηση τάσεων στην αγορά κρουαζιέρας για να κατανοήσουμε τις ανάγκες των εταιρειών και των επιβατών, με στόχο να ανταγωνιστεί η Πάτρα άλλους προορισμούς και να ελκύσει εταιρείες που αναζητούν καινοτόμες εμπειρίες για τους επιβάτες τους.

  1. Συμμετοχή στη SeaTrade Global:

Η έκθεση/συνέδριο SeaTrade Global τον Απριλιο του 2025 στο Μαϊάμι παρέχει την ευκαιρία γνωριμίας με παράγοντες της διεθνούς αγοράς κρουαζιέρας και παρουσίασης της Πάτρας ως ανερχόμενο προορισμό.

Φάση 2:

Δημιουργία και Προώθηση του Φακέλου Κρουαζιέρας (2025-26) Η δεύτερη φάση επικεντρώνεται στην ολοκλήρωση του Φακέλου Κρουαζιέρας και την πρόσκληση εκπροσώπων των εταιρειών κρουαζιέρας να γνωρίσουν την Πάτρα.

  1. Ανάπτυξη Τεχνικού Φακέλου (nautical port evaluation) με Λεπτομέρειες Υποδομών και Υπηρεσιών:

 ◦ Περιγραφή Λιμανιού: Χωρητικότητα και δυνατότητες ελλιμενισμού για πλοία διαφόρων μεγεθών και κατηγοριών. ◦ Υπηρεσίες Ασφαλείας ◦ Υποδομές Επιβατών

  1. Παρουσίαση Τουριστικών Προτάσεων και Εμπειριών:

Προβολή και “πακετάρισμα” βασικών αξιοθέατων όπως:

  • Αρχαία Ολυμπία
  • Κάστρο της Πάτρας
  • Μυκηναϊκό Νεκροταφείο Βούντενης
  • Κάστρα Ρίου, Αντιρρίου και Ναυπάκτου
  • Καλάβρυτα και Οδοντωτός Σιδηρόδρομος
  • Εκκλησία Αγίου Ανδρέα
  • Ιστορικό Κέντρο Πάτρας
  • Γαστρονομία προορισμού

 Προώθηση και Πρόσκληση για Επισκέψεις από Εκπροσώπους Εταιρειών Κρουαζιέρας (FAM Trips) :

Το Επιμελητήριο θα προσκαλέσει εκπροσώπους εταιρειών κρουαζιέρας για επιτόπιες επισκέψεις στον προορισμό Πάτρα, ώστε να γνωρίσουν από κοντά τις υποδομές να πάρουν εμπειρία από τις εκδρομές, και να συναντήσουν τοπικούς φορείς και να δημιουργηθεί κλίμα εμπιστοσύνης για μελλοντική συνεργασία.

 Φάση 3:

Δοκιμαστικές Στάσεις (Test Calls) (2026-27) Οι δοκιμαστικές προσεγγίσεις είναι απαραίτητες για την αξιολόγηση της Πάτρας ως προορισμού κρουαζιέρας και για την παροχή ασφάλειας και μιας άψογης εμπειρίας.

Είναι το σημείο όπου οι εταιρείες αποφασίζουν αν η πόλη πληροί τις προδιαγραφές για να καθιερωθεί ως τακτικός προορισμός τους.

  1. Στρατηγική Συνεργασία με Επιλεγμένους Συνεργάτες:

Ενθάρρυνση συνεργασίας με εταιρείες που είναι πρόθυμες να πραγματοποιήσουν δοκιμαστικές στάσεις στην Πάτρα, προσφέροντας στους επιβάτες τη δυνατότητα να απολαύσουν τις εμπειρίες της πόλης.

 Εάν αυτές οι δοκιμαστικές στάσεις είναι επιτυχημένες, αυτό θα λειτουργήσει ως ισχυρό σήμα προς άλλες εταιρείες ότι η Πάτρα είναι μια αξιόπιστη και ποιοτική επιλογή.

 

  1. Αξιολόγηση και Ανατροφοδότηση:

 Συλλογή δεδομένων από κάθε δοκιμαστική στάση και προσαρμογή των υπηρεσιών σύμφωνα με την ανατροφοδότηση που λαμβάνεται.

Οποιαδήποτε προβλήματα προκύψουν θα αντιμετωπιστούν άμεσα για τη διασφάλιση της άριστης εμπειρίας των επιβατών.

Φάση 4:

Καθιέρωση Τακτικών Στάσεων (50+ Ετήσιες Στάσεις) (2027-28) Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των δοκιμαστικών στάσεων, η Πάτρα θα είναι έτοιμη να δεχτεί τακτικά προγραμματισμένες κλήσεις από τις εταιρείες κρουαζιέρας.

Στόχος είναι να επιτευχθεί ένα σταθερό πρόγραμμα με τουλάχιστον 50 στάσεις ετησίως, που θα εξασφαλίζει συνεχή ροή τουριστικών εσόδων και θα ενισχύει την τοπική οικονομία.

  1. Σταδιακή Βελτίωση Υποδομών και Υπηρεσιών:

Η πόλη θα συνεχίσει να βελτιώνει τις υποδομές και τις υπηρεσίες για να διατηρεί υψηλά επίπεδα ποιότητας και να ικανοποιεί τις προσδοκίες των επιβατών και των εταιρειών.

  1. Ενίσχυση Συνεργασίας με Εταιρείες Κρουαζιέρας:

 Εδραίωση συνεργασιών με εταιρείες κρουαζιέρας για τακτικές επισκέψεις στην Πάτρα, καθώς η καλή φήμη της πόλης θα αυξήσει το ενδιαφέρον και από άλλους φορείς της βιομηχανίας.

 Επιτυχία και Μελλοντικές Προοπτικές Η επίτευξη 50 calls ετησίως αποτελεί ένα ρεαλιστικό και σημαντικό πρώτο βήμα για την καθιέρωση της Πάτρας στον χάρτη των κρουαζιερόπλοιων της Μεσογείου.

Αυτές οι 50 στάσεις θα ενισχύσουν την τοπική οικονομία και θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες για επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας. Με τις κατάλληλες υποδομές και τη βελτίωση των παρεχόμενων εμπειριών, η Πάτρα μπορεί να προσελκύσει ακόμα περισσότερα κρουαζιερόπλοια στο μέλλον, με τις πρώτες επιτυχημένες δοκιμαστικές στάσεις (test calls) να στέλνουν θετικό μήνυμα στην αγορά.

Ως νέα ηγεσία του Επιμελητηρίου το “Επιμελητήριο για Όλους” δεσμεύεται να συντονίσει και να υποστηρίξει αυτήν την προσπάθεια, αναλαμβάνοντας κεντρικό ρόλο στον συντονισμό και τη χρηματοδότηση της πρωτοβουλίας.

Το επιμελητήριο θα συμμετάσχει στη συγχρηματοδότηση του Φακέλου Κρουαζιέρας και θα λειτουργήσει ως κεντρικός φορέας που θα διασυνδέει  τις τοπικές επιχειρήσεις, τον Δήμο, τον ΟΛΠΑ και άλλους εμπλεκόμενους φορείς.

Ο κ, Κουνάβης έχει ήδη ξεκινήσει συζητήσεις με τον Οργανισμό Λιμένος Πατρών για την παροχή κινήτρων προς τις εταιρείες κρουαζιέρας και η ημερίδα στις 29 Νοεμβρίου θα προσφέρει στους τοπικούς φορείς, επιχειρήσεις και πολίτες την ευκαιρία να ενημερωθούν και να ανταλλάξουν ιδέες για την προοπτική της Πάτρας ως προορισμό κρουαζιέρας, διασφαλίζοντας μακροπρόθεσμα οφέλη για την τοπική οικονομία και κοινωνία.